Liikenne ja kadut - Ratkaisuja

Lisää uusi ratkaisu!

Lisää oman kuntasi hillintä- tai sopeutumisratkaisu Ilmasto-oppaaseen!

Turussa kuljettu jo yli vuosi hybridibusseilla

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n käytössä on neljä Volvo 7700-hybridibussia Turun sisäisten linjojen liikennöintiin. Tavoitteena on saavuttaa 30 prosentin polttoainesäästöt ja vähentää hiukkaspäästöjä.

© Liisa Mainela

Perustiedot

Toteuttajataho: Turun Kaupunkiliikenne Oy
Sijainti: Turku

Hybridibussissa on sekä sähkömoottori että pieni dieselmoottori

Hybridibusseissa on sekä sähkömoottori että puolet normaalia linja-autoa pienempi dieselmoottori. Bussin dieselmoottori sammuu liikennevaloissa ja pysäkeillä, ja liikkeelle lähtö tapahtuu pelkästään sähkömoottorin avulla. Kun bussi saavuttaa 15-20km tuntivauhdin, käynnistyy dieselmoottori automaattisesti. Näin säästytään sekä pakokaasuilta että melulta.

Hybridibussit sopivat parhaiten keskustaliikenteeseen, jossa on runsaasti matkustajia, lyhyet pysäkkivälit sekä alhainen keskinopeus. Hybridibussilla voidaan toki myös ajaa taajaman ulkopuolella, normaalilla matkanopeudella, mutta tällöin käytössä on pelkästään dieselmoottori.

Kokemukset Turussa sekä hyviä että huonoja

Turun Kaupunkiliikenne Oy:llä on ollut yli vuoden ajan neljä Volvo 7700-hybridibussia Turun sisäisten linjojen liikenteessä. Hankkeen tavoite on vähentää sekä polttoaineen käyttöä että pienhiukkaspäästöjä kaupunkiliikenteessä. Nämä Suomen ensimmäiset hybridibussit ovat liikennöineet toukokuusta 2011 lähtien ja niistä saadut kokemukset ovat olleet sekä hyviä että huonoja (tilanne elokuussa 2012). Matkustajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ja erityisesti alhainen melutaso on saanut kiitosta. Tavoitteena ollutta 30 prosentin säästöä dieselin kulutuksessa ei ole vielä kuitenkaan saavutettu.

Jotta polttoainetta säästyisi, täytyy kuljettajan ajotavan mukautua hybridibussin vaatimuksiin. Sähkömoottorista saa parhaan tehon ajamalla ekologisesti. Jos ajaa "töksähdellen", ei etua tule. Parhaimmillaan on dieselin kulutus joillain kuljettajilla ollut 22 l/100 km. Normaalissa dieselbussissa kulutus on n. 38 l/100 km. Kaikki kuljettajat eivät ole kuitenkaan uutta ajotapaa omaksuneet ja kokonaissäästö polttoaineen kulutuksessa on ollut 30 % sijaan 10 -15 % luokkaa. Turussa tullaankin panostamaan kuljettajien koulutukseen. Hybridibusseissa on ilmennyt myös odotettua enemmän vikoja, mistä on seurannut huoltoseisokkeja

Vaikutukset kunnan kannalta

Joukkoliikennelautakunta selvitti asiaa monen eri bussivalmistajan kanssa vuonna 2009, selvittäen hybridibussien kehitystyötä, lähitulevaisuutta ja uuden tekniikan tuomia etuja kaupunkiliikenteessä. Lautakunta päätyi valitsemaan sähköhybriditekniikan, jonka uskotaan olevan seuraava suuri uudistus joukkoliikenteessä. Se on myös tekniikka, jonka kehittämiseen merkittävät eurooppalaiset bussivalmistajat parhaillaan panostavat. Käyttökokemuksia hybridibusseista kaupunkiliikenteessä on ainakin viiden vuoden ajalta. Parhaimmillaan päästöissä on päästy jopa 40 prosentin vähennyksiin. Hybridibussien halvempien käyttökustannusten odotetaan kompensoivan tavallisia busseja kalliimpaa hankintahintaa.

Hybridibussien vaikutukset Turun kaupunkiliikenteessä ovat:

  • pienempi dieselin kulutus, ja sitä kautta:
    • pienemmät hiilidioksidipäästöt 
    • pienemmät partikkelipäästöt 
    • pienemmät hiilimonoksidipäästöt 
  • pienempi melutaso sekä bussien sisällä että ulkona 
  • parempi joukkoliikenteen julkikuva
  • parempi matkustajatyytyväisyys 
  • pakokaasuttomuus ja alhainen melutaso pysäkiltä lähdettäessä.

 

19.11.2012 (Päivitetty)

    Lisätietoa

    Tampereelle hybridibusseja vuonna 2013 - Aamulehden uutinen 4.4.2012

    TransEco-seminaariaineisto - Kehittyvä bussitekniikka ja vaihtoehtoiset energiamuodot 6.2.2012

    Pääkaupunkiseudun ensimmäiset hybridibussit vuoden vaihteessa liikenteeseen - HSL:n uutinen 7.12.2011

    TransEco-kortti – Hybridibussit liikenteeseen 9/2011 (pdf) (176.9 KB)

    Turun sisäiseen liikenteeseen tulee hybridibusseja - Turun kaupungin tiedote 20.6.2011

    Hybridibussi aloittaa liikenteessä ensimmäisenä Turussa - 2 min video Ylen Areenassa 25.5.2011

    Suomalainen hybridilinja-auto

     

    Yhteystiedot

    Yhteyshenkilö: joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte ja toimitusjohtaja Heikki Lepistö
    Puhelin: (02) 330 000 (Turun kaupungin vaihde)