Kampanjen Ta det lugnt påminner om miljövänliga val

Miljökonsekvenserna av våra matvanor är betydande – en femtedel av de klimatkonsekvenser och hela 40 procent av de övriga miljökonsekvenserna som beror på vår konsumtion orsakas av mat. Var och en av oss kan påverka vår egen miljöbelastning genom våra matvanor. Det krävs ingen omfattande matrevolution för att övergå till mera miljövänliga matvanor, påminner jord- och skogsbruksministeriets och Naturresursinstitutets konsumentkampanj Ta det lugnt. Kampanjen genomförs i samarbete med livsmedelsbranschen och dess intressentgrupper.

Med hjälp av kampanjen som talar för miljövänligare matvanor vill man aktivera också media och experter inom branschen. Kampanjens kärnbudskap baserar sig på forskning och har utarbetats i samarbete mellan branschen, dess intressentgrupper och forskare. I budskapen har man samlat centrala forskningsenliga metoder för att minska den egna miljöbelastningen. Även finländska näringsrekommendationer har beaktats i budskapen.

– Naturresursinstitutet har redan en längre tid undersökt matkedjans miljökonsekvenser. Syftet med kampanjen är att berätta om de resultat som konsumenterna själva kan utnyttja i sina dagliga val, berättar projektets forskare Hannele Pulkkinen från Naturresursinstitutet.

– Forskning har visat att också små ändringar i dieten kan minska den egna miljöbelastningen märkbart. Det viktigaste är att de små, goda valen görs varje dag, säger Pulkkinen.

– Det behövs vetenskapligt underbyggd information om matens miljökonsekvenser. Med kampanjen vill vi öka konsumenternas kännedom om de enklaste sätten att påverka, säger överinspektör Petri Koskela vid jord- och skogsbruksministeriet.

Mat

Kampanjens kärnbudskap:

  • Ät mer rotfrukter, bär, grönsaker, vegetabiliskt protein, frukter och fullkornsprodukter i olika former. På detta sätt kan matens miljökonsekvenser minskas upp till 20–30 procent.
  • Undvik matsvinn. Finska hushåll slänger bort cirka 140 miljoner kilo ätbar mat varje år. Det är cirka sex procent av all den mat som köps. En familj på fyra personer slänger i medeltal 100 kilo mat i skräpkorgen, det vill säga mat värt 300 euro.
  • Gör bättre matval varje dag, eftersom små val kan ha en enorm påverkan. Dina dagliga matrutiner, matval och dieten som följer av dessa avgör hur miljövänlig din egen matkonsumtion är.

Kampanjen har planerats av reklambyrån Måndag och genomförs i sociala medier 24.10–6.11.2016. Kampanjens effekter kommer att utvärderas genom en konsumentenkät. Kampanjen är en del av projektserien Climate Communication som inleddes 2009 och nu är inne i den tredje fasen.

Allt kampanjmaterial finns på kampanjens webbplats https://www.luke.fi/otaiisisti/se/. Kampanjen finns på sociala medier under taggen #OtaIisisti.

Mer information

Petri Koskela, överinspektör, jord- och skogsbruksministeriet, tfn 0295 162 382 (från den 25 oktober)

Hannele Pulkkinen, forskare, Naturresursinstitutet, tfn 0295 326 446

Publiserad: 25.10.2016
Kategorier: Evenemang, Forskning, Verktyg

Ursprunglig pressmeddelande

Skrivet av