Energiatehokkuustavoitteet merenkulun aluksille
Merenkulun hiilidioksidipäästöihin voidaan vaikuttaa parantamalla alusten energiatehokkuutta.
Toimenpiteen sisältö
Uudet IMO:n (YK:n alainen kansainvälinen merenkulkujärjestö International Maritime Organization) sitovat energiatehokkuuden suunnitteluindeksiin (EEDI) perustuvat energiatehokkuustavoitteet koskevat uusia aluksia. Lisäksi kaikille aluksille on annettu velvoite laskea energiatehokkuusindeksi (EEXI). Energiatehokkuusindeksin perusteella aluksille annetaan energiatehokkuusluokka (A-E), ja heikoimman energiatehokkuusluokan alusten tulee laatia suunnitelma energiatehokkuuden parantamiseksi. Energiatehokkuustavoitteita tiukennetaan 5 vuoden välein, mutta teknologiat tavoitteisiin pääsemiseksi ovat alan vapaasti valittavissa. Tällä tavoitellaan kustannustehokkuutta. Toimenpide on raportoitu YK:lle [FIN22] vuonna 2022.
Tilannearvio
Vuosi
Perustelut
Suomessa vesiliikenteen päästöt ovat pysyneet lähes samalla tasolla viime vuosina vuoteen 2020 asti, jolloin ne laskivat noin kolmanneksella pandemian seurauksena. [1] Globaalilla tasolla laivaliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat puolestaan kasvaneet 2012–2018 välillä 9,6 %. Laivaliikenteen hiili-intensiivisyys oli sen sijaan laskenut 21–32 % vuonna 2018 verrattuna vuoteen 2008, laskentatavasta riippuen. Suurin osa hiili-intensiteetin laskusta oli tapahtunut ennen vuotta 2012, ja vuoden 2015 jälkeen väheneminen on hidastunut. [2]
Tuottajatahot
Sisältö on tuotettu Suomen Akatemian rahoittamassa FACTOR-hankkeessa.