Oulussa vähennetään liikennepäästöjä parantamalla pyöräilyolosuhteita
Oulun kaupungissa pyöräliikenteelle on varattu sujuva reitti, joka on pääosin erillään autoliikenteestä. Pyöräyhteys kulkee viheralueita pitkin, mikä lisää reitin viihtyisyyttä ja vähentää melu- ja pakokaasuhaittoja. Pyöräilyolosuhteiden parantaminen voi edistää pyöräilyn osuutta muista liikkumismuodoista ja siten vähentää liikenteen päästöjä.
Suunnitteluratkaisun kuvaus
Oulun kaupungissa pyöräliikenteelle on varattu sujuva ja viihtyisä reitti, joka on pääosin erillään autoliikenteestä (kuva 1). Pyöräilyolosuhteisiin panostetaan saneeraamalla ja muuttamalla tärkeimpiä pyöräyhteyksiä laatukäytäviksi eli baanoiksi. Lisäksi kiinnitetään huomiota talvikunnossapitoon esimerkiksi priorisoimalla pyöräteiden aurausta ajoratojen auraamista korkeammalle.
Mitä ratkaisulla saavutetaan?
Pyöräilyolosuhteiden parantaminen voi edistää pyöräilyn osuutta muista liikkumismuodoista ja siten vähentää liikenteen päästöjä. Esimerkin pyöräreitti lyhentää matka-aikaa Oulun keskustaan. Pyöräyhteys kulkee viheralueita pitkin, mikä lisää reitin viihtyisyyttä ja vähentää autoliikenteestä aiheutuvia melu- ja pakokaasuhaittoja reitin varrella. Hyviä pyöräilyolosuhteita pidetään myös yhtenä merkittävistä esimerkkikaupungin vetovoimatekijöistä.
Tarkistuslista
- Suorat, viihtyisät ja turvalliset pyöräilyreitit kaupungin keskustan halki
- Autoliikenteen ohjaaminen erilleen pyöräliikenteestä
- Pyöräilyolosuhteiden kunnossapidon resursointi eri vuodenaikoina
Mahdolliset ristiriidat toteutuksessa
Palveluiden saavutettavuus kestävillä kulkumuodoilla myös alueen ulkopuolella vaikuttaa keskeisesti siihen, kuinka suuri osa matkoista toteutetaan ilman henkilöautoa. Pyöräyhteyksiä tulee kehittää suhteessa muihin alueisiin ja osana muuta liikennejärjestelmää sekä ottaa samalla huomioon pyöräilyolosuhteiden ylläpidon ja kunnostamisen resursointi.
Tuottajatahot
Sisältö on tuotettu EU:n LIFE-ohjelman osarahoittamassa LIFE17 IPC/FI/000002 LIFE-IP CANEMURE -hankkeessa.