Oulussa vähennetään liikennepäästöjä parantamalla pyöräilyolosuhteita

Ratkaisu

Oulun kaupungissa pyöräliikenteelle on varattu sujuva reitti, joka on pääosin erillään autoliikenteestä. Pyöräyhteys kulkee viheralueita pitkin, mikä lisää reitin viihtyisyyttä ja vähentää melu- ja pakokaasuhaittoja. Pyöräilyolosuhteiden parantaminen voi edistää pyöräilyn osuutta muista liikkumismuodoista ja siten vähentää liikenteen päästöjä.

Suunnitteluratkaisun kuvaus

Oulun kaupungissa pyöräliikenteelle on varattu sujuva ja viihtyisä reitti, joka on pääosin erillään autoliikenteestä (kuva 1). Pyöräilyolosuhteisiin panostetaan saneeraamalla ja muuttamalla tärkeimpiä pyöräyhteyksiä laatukäytäviksi eli baanoiksi. Lisäksi kiinnitetään huomiota talvikunnossapitoon esimerkiksi priorisoimalla pyöräteiden aurausta ajoratojen auraamista korkeammalle.

Kuva 1. Esimerkki pyörä- ja henkilöautoliikenteen yhteyksistä Oulun keskustasta. Pyöräliikenteelle on suunniteltu suorempi ja lyhyempi reitti.

© Väylävirasto

Mitä ratkaisulla saavutetaan?

Pyöräilyolosuhteiden parantaminen voi edistää pyöräilyn osuutta muista liikkumismuodoista ja siten vähentää liikenteen päästöjä. Esimerkin pyöräreitti lyhentää matka-aikaa Oulun keskustaan. Pyöräyhteys kulkee viheralueita pitkin, mikä lisää reitin viihtyisyyttä ja vähentää autoliikenteestä aiheutuvia melu- ja pakokaasuhaittoja reitin varrella. Hyviä pyöräilyolosuhteita pidetään myös yhtenä merkittävistä esimerkkikaupungin vetovoimatekijöistä.

Tarkistuslista

  • Suorat, viihtyisät ja turvalliset pyöräilyreitit kaupungin keskustan halki
  • Autoliikenteen ohjaaminen erilleen pyöräliikenteestä
  • Pyöräilyolosuhteiden kunnossapidon resursointi eri vuodenaikoina

Mahdolliset ristiriidat toteutuksessa

Palveluiden saavutettavuus kestävillä kulkumuodoilla myös alueen ulkopuolella vaikuttaa keskeisesti siihen, kuinka suuri osa matkoista toteutetaan ilman henkilöautoa. Pyöräyhteyksiä tulee kehittää suhteessa muihin alueisiin ja osana muuta liikennejärjestelmää sekä ottaa samalla huomioon pyöräilyolosuhteiden ylläpidon ja kunnostamisen resursointi.

[1], [2]

  • Väylävirasto. 2020. Pyöräliikenteen suunnittelu. Väyläviraston ohjeita 18/2020. Väylävirasto, Helsinki. 248 s. (PDF) [Viitattu 22.3.2024] https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-18_pyoraliikenteen_suunnittelu_web.pdf
  • Tikkakoski, P., Leppänen, S., Mela, H., Luhtala, S., Hildén, M., Mikkola, M., Kühn, T., Naumanen, H., Ahonen, S., Haapala, A., Lilja, S., Tuomenvirta, H., Drebs, A. & Votsis, A. 2024. Kohti ilmastokestävää kaupunkisuunnittelua: Opas ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen edistämiseen alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa. Suomen ympäristökeskuksen raportteja, 18/2024, Helsinki. 204 s. http://hdl.handle.net/10138/576343

Tuottajatahot

  • Sisältö on tuotettu EU:n LIFE-ohjelman osarahoittamassa LIFE17 IPC/FI/000002 LIFE-IP CANEMURE -hankkeessa.