Tulvariskien hallinta on keskeinen osa ilmastokestävää kaupunkisuunnittelua
Tulvariskien hallintaa voidaan edistää monipuolisesti kaupunkisuunnittelun eri osa-alueilla. Alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa tulisi huomioida tulvavaara-alueet ja suositukset alimmista rakennuskorkeuksista.
Tulvariskien hallinnassa on useita vaiheita
Tulvariskien hallinnan tavoitteena on vähentää tulvariskejä, ehkäistä ja lieventää tulvista aiheutuvia vahingollisia seurauksia ja edistää varautumista tulviin. Suomessa tulvariskien hallinnasta on säädetty laissa .
Tulvariskien hallinnan vaiheisiin kuuluvat tulvariskien arviointi, tulvakartoitus ja hallintasuunnitelmien laatiminen. Tulvariskialueet määritellään aiempien tulvien sekä ilmasto- ja vesiolojen kehittymisestä saatavilla olevilla tiedoilla. Ne alueet, joilla tulvariski saattaa olla alustavan arvioinnin perusteella merkittävä, nimetään merkittäviksi tulvariskialueiksi. Merkittäville tulvariskialueille laaditaan kahdenlaiset tulvakartat:
- Tulvavaarakartta kuvaa veden alle jääviä alueita ja veden syvyyksiä tietyllä tulvan
todennäköisyydellä.
- Tulvariskikartasta ilmenevät tulvavaara-alueen asukasmäärä ja muut kohteet, joille tulva voi aiheuttaa vahingollisia seurauksia.
Tulvariskien hallintasuunnitelmassa esitetään lain mukaiset tulvariskien hallinnan tavoitteet merkittäville tulvariskialueille sekä toimet, joilla tavoitteet pyritään saavuttamaan. Vesistöalueen kattavissa hallintasuunnitelmissa tarkastellaan muun muassa tulvien ennustamista ja niistä varoittamista sekä maankäytön ja pelastustoimien suunnittelua. Lisäksi selvitetään, onko vesistöalueella tarpeen ja mahdollista esimerkiksi pidättää tulvavesiä, kehittää vesistön säännöstelyä tai tehdä perkauksia ja pengerryksiä.
Tulvariskien hallintasuunnitelmissa tavoitteiden valmistelun tulisi perustua alueen tulvaryhmän ja viranomaisyhteistyön lisäksi riittävään vuorovaikutukseen alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden kanssa. Vuorovaikutuksen avulla voidaan paremmin huomioida paikalliset olosuhteet ja erityistarpeet . Tavoitteiden pohjalta tulvariskien hallintasuunnitelmaan laaditaan tarkemmat toimenpiteet, joilla valittuja tavoitteita on mahdollista edistää.
Tulvariskien hallinnan suunnittelun vastuutaho riippuu tulvatyypistä. Vesistöalueiden ja merenrannikon tulvariskienhallinnan suunnittelusta vastaa paikallinen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus). Hulevesitulvariskien hallinnan suunnittelusta vastaa puolestaan kunta. Merkittäville tulvariskialueille perustetaan tulvaryhmä, joka koostuu ELY-keskusten, maakunnan liittojen, kuntien ja alueiden pelastustoimien edustajista. Tulvaryhmän tehtävä on suunnitella tulvariskien hallintaa kyseisellä alueella ja seurata hallintasuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista.
Alueidenkäytön suunnittelulla voidaan pienentää tulvariskejä
Tulvariskien hallinnasta alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa on linjattu maankäyttö- ja rakennuslaissa ) sekä valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaan sään ääri-ilmiöihin ja tulviin (sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksiin) on varauduttava alueidenkäytön suunnittelussa siten, että uusi rakentaminen tulee sijoittaa tulvavaara-alueiden ulkopuolelle tai muutoin varmistaa tulvariskien hallinta .
Tulvien vaikutuksiin voidaan maankäytön suunnittelussa ja kaavoituksessa varautua ensisijaisesti välttämällä rakentamista tulvavaara-alueille ja ottamalla huomioon suositukset alimmista rakentamiskorkeuksista . Tulvien syntyyn vaikuttavat sää- ja vesistöolosuhteiden lisäksi maastomuodot ja maankäyttö, jotka voivat osaltaan johtaa suunniteltujen tulvariskien hallintatoimenpiteiden uudelleenarviointiin .
Rakennusten sijainnin, viheralueiden sekä katujen ja teiden suunnittelussa on syytä huomioida alueelliset ja paikalliset tulvariskit sekä tulvariskialueisiin liittyvät muutokset. Toimien mitoittamisessa voidaan ottaa huomioon sekä mahdolliset ääriolosuhteet että keskimääräiset muutokset tarkastelemalla hydrologisia muutosskenaarioita sekä alueellisesti että paikallisesti. Tarvittaessa riskialueelta voidaan esimerkiksi siirtää pois toimintoja tai lisätä muita keinoja tulvariskien hallitsemiseksi.
Alla olevassa taulukossa kuvattu lähestymistapoja ja keinoja tulvien ehkäisemiseksi ja haavoittuvuuden vähentämiseksi alueidenkäytön suunnittelun ja kaavoituksen näkökulmasta (taulukko 1).
Taulukko 1. Tulvien ehkäisy ja haavoittuvuuden vähentäminen kaavoituksessa
Vesienhallinnan ja tulvasuojelun tehtäviä |
Yleis- ja osayleiskaavat |
Asemakaava |
- Tulevan ilmaston vaikutuksien arviointi: skenaariot ja mallit
- Arvioi alueelliset vaikutukset sadantaan, sään ääri-ilmiöt ja muutokset vuodenaikaisvaihtelussa
- Vesistöjen ja valumaalueiden virtaamien laadullinen hallinta ja vesien suojelu
- Tee tarkastelu valuma-alueista.
|
- Suunnittele valuma-aluelähtöisesti.
- Huomioi pinnanmuodot ja muuta mahdollisimman vähän alueen luonnollisia hydrologisia olosuhteita.
- Suojele herkät alueet ja vesistöt (muun muassa tarvittavat viher- ja suojavyöhykkeet pienvesien suojaksi).
- Suunnittele ja varaa kaupunkipuistot ja viheryhteydet sekä osoita hulevesien viivyttämiseen ja puhdistamiseen paikat.
|
- Teetä hulevesiselvitys.
- Minimoi läpäisemätön pinta/hyödynnä viherkerrointa.
- Varmista, etteivät suunnitellut hulevesien johtamisjärjestelyt äärevöitä valuma-alueen olosuhteita tai aiheuta tulvimista valuma-alueen alapuolella.
- Varmista, että huleveden ylivirtaamat eivät kasva ja alivirtaamat eivät pienene.
- Estä eroosio ja ainekuljetus valuma alueella.
- Estä rakentamisen aikaisen maa-aineksen huuhtoutumisen riittävillä suojaustoimilla, työmaan vaiheistamisella ja avoimien, keskeneräisten pintojen nopealla maisemoinnilla (muun muassa rakennusluvat ja tontinluovutusehdot).
|
- Huomioi tulevan ilmaston vaikutus alueen merivesi-, vesistö- ja hulevesitulvariskeihin.
- Hulevesien määrällinen hallinta
|
- Selvitä alueen merivesi-, vesistö- ja hulevesitulvariskit.
- Osoita tarvittavat tulvareitit ja tulvavallit.
|
- Huomioi tulvariskit alueen kohteiden sijoittelussa ja rakennuskorkeuksissa.
- Määrää tarvittaessa kestävistä rakenteista ja tulvasuojelutoimen piteistä.
- Määrää hulevedet viivytettäviksi tai imeytettäviksi tontti- tai korttelikohtaisesti ja tee tarvittavat tilavaraukset.
|
- Huomioi alueelliset erityispiirteet hulevesisuunnittelussa muun muassa paikallisilmasto, pienvesistöt, suojelukohteet jne.
- Ennakointi/riskien hallinta: tee alueen/kohteen hulevesivirtaamien hydrologinen mitoitus
- Hulevesien määrällinen ja laadullinen hallinta
|
- Tee hulevesisuunnitelma.
- Määritä hulevesitoimenpiteiden mitoitus.
- Osoita alustavat tilavaraukset ja paikat hulevesien käsittelyä varten asemakaavassa.
- Anna yleispiirteiset määräykset hulevesitoimenpiteiden mitoituksesta.
|
- Vähennä hulevesien muodostumista asemakaavassa -rakennustapaohjeet.
- Suunnittele hulevesialtaat, lammikot ja suodatuspainanteet.
- Hulevesirakenteita eri tarpeisiin [8]
- Huomioi hulevesien käsittelyalueiden huoltoreitit.
- Huomioi päällysteiden läpäisevyys.
- Tonttikohtainen mitoitustyökalu [9]
|
- Hulevesirakenteiden hyödyntäminen kaupunkiympäristön viihtyvyyden, virkistysarvojen ja ekosysteemipalvelujen edistämiseksi
- Hulevesien laadullinen hallinta
|
- Suunnittele alueen hulevesien hallinta osana viherrakennetta.
- Yhdistä hulevesisuunnittelu maiseman ja/tai maaston muotoihin esimerkiksi hulevesikosteikot ja tulvaniityt.
- Lisää ympäristön viihtyvyyttä ja monikäyttöisyyttä monipuolisella hulevesisuunnittelulla.
|
- Hyödynnä luonnonmukaisia hulevesiratkaisuja osana alueen vihertehokkuuden lisäämistä.
- Esimerkiksi viherkatot- ja seinät, biosuodatuspainanteet, hulevesilammet, viherpainanteet jne.
- Suunnittele hulevesirakenteiden seuranta ja hoito.
|
- Tiivistyvän yhdyskunta- rakenteen turvallisuuden ja laadun varmistaminen
|
- Huomioi maastonmuodot ja veden virtaus katuverkon suunnittelussa.
- Huomioi patorakenteiden käyttö ja vaikutukset asuinalueiden lähellä.
- Rakennetut hulevesikanavat mahdollistavat suurtenkin vesimäärien johtamisen imetys/viivästysalueille.
|
- Huomioi ojaverkosto asemakaavaratkaisuissa, avo-ojien kohdalla erityisesti eroosio, niiden ulkonäkö ja ekologinen merkitys.
- Huomioi kourut, painanteet ja kivetyt pinnat veden kuljetusta varten.
- Edellytä hulevesien purkupaikkojen eroosiosuojausta.
- Huomioi hulevesien suodatus- järjestelmät (öljynerotuskaivot) muun muassa öljyn, hiekan ja roskien erottelemiseksi hulevesistä.
- Huolehdi hulevesirakenteiden kunnossapidosta erityisesti suurilla pysäköintialueilla, teollisuuslaitosten ja logistiikkakeskusten pihoilla sekä tie- ja katualueilla.
|
- Lumitilan ja lumikuorman huomioiminen: Ilmastonmuutoksen vaikutus erityisesti talvien sadantaan ja lumen suuriin kertakertymiin
|
- Suunnittele lumen sijoitus/ kaatopaikka ja estä haitallisten aineiden, kuten raskasmetallien ja PAH-yhdisteiden, joutuminen vesistöihin ja alueen kunnossapito (roskien siivous).
|
- Suunnittele pihojen lumitilat ja talvikunnossapito.
- Varaa tilaa lumen sulamisvesien viivytysaltaille mukaan lukien salaojaverkosto.
- Johda sulamisvedet viheralueelle.
|
Tulvatietoja on monipuolisesti saatavilla suunnittelun tueksi
Tulvista on saatavissa runsaasti tietoa eri lähteistä (taulukko 2). Tulvakeskus ylläpitää jatkuvaa tilannekuvaa tulvista vesi.fi-palvelussa. Tulvakeskus on Suomen ympäristökeskuksen ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen palvelu, joka toimii tiiviissä yhteistyössä muun muassa ELY-keskusten ja pelastuslaitosten kanssa.
Taulukko 2. Tulviin liittyviä keskeisiä tietolähteitä
Tietolähde |
Kuvaus |
Vesi.fi [10] |
Tutkittua ja ajantasaista tietoa vedestä ja vesitilanteesta. |
Tulvakeskuksen tulvakarttapalvelu [11] |
Avoimesti saatavilla tulvavaara- ja tulvariskikartat kaikilta merkittäviltä tulva-riskialueilta sekä noin sadalta muulta alueelta ja Suomen koko rannikolta.
Päivitetty hulevesikartta
Meritulvavaarakartat vuosille 2020 (nykytilanne), 2050 ja 2100 eri päästöskenaarioilla ja eri suuruisille tulville
|
Tulvavaaravyöhykkeet, erikoisskenaariot [12] |
Tietoa tulvavaaravyöhykkeistä sekä tulvien mahdollisesta suuruusluokasta. Tiedot perustuvat suurelta osin nykyiseen ilmastoon, eikä ilmastonmuutosta ole niissä huomioitu. Tämä puute on hyvä huomioida kaikessa suunnittelun tukena käytettävässä tiedossa. Aineisto sisältää kuitenkin myös tulva-alueita, joissa ilmastonmuutosvaikutus on huomioitu. |
Suomen ilmastopaneelin SUOMI-hankkeen raportti [13] |
Maakuntakohtaiset ja merialuekohtaiset ilmasto- ja tulvariskit (vuoteen 2050 asti) |
Hydrologiset palvelut [14] |
Kuvaus Syken hydrologisista palveluista |
Meriveden korkeus [15] |
Meriveden korkeus ja sen seuranta |
Avatut tietoaineistot [16] |
Ilmatieteen laitoksen avoimia tietoaineistoja |
Pitkän aikavälin tulvariskit ja alimmat suositeltavat rakentamiskorkeudet Suomen rannikolla [17] |
Arviot harvinaisista meritulvista ja alimmista suositeltavista rakentamiskorkeuksista Suomen rannikolla. |
Tulviin varautuminen rakentamisessa [6] |
Opas alimpien rakentamiskorkeuksien määrittämiseksi ranta-alueilla |
Tulvakeskuksen ylläpitämässä karttapalvelusta on avoimesti saatavilla tulvavaara- ja tulvariskikartat. Palveluun on tulossa vuonna 2024 myös yleispiirteinen hulevesitulvakartta . Se auttaa tunnistamaan mahdolliset hulevesitulvavaara-alueet, mutta ei korvaa kunnalta edellytettyä hulevesitulvariskin arviointia. Vuonna 2017 hulevesitulvakarttoja tuotettiin noin 50 000 neliökilometrin alueelle, niiden käyttöoikeuden voi pyytää Suomen ympäristökeskuksesta .
Alla olevaan taulukkoon koottu esimerkkejä alueidenkäytön suunnittelua, kaavoitusta ja rakentamista koskevista toimenpiteistä eri alueiden tulvariskien hallintasuunnitelmissa (taulukko 3).
Taulukko 3. Esimerkkejä tulvariskien hallintasuunnitelmien alueidenkäytön suunnittelua, kaavoitusta ja rakentamista ohjaavista toimenpiteistä
Tulvariskien hallintasuunnitelma |
Toimenpiteet (maankäytön suunnittelu ja rakentamisen ohjaus) |
Kymijoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma 2022–2027) [20] |
- Maankäytön suunnittelussa, uusissa kaavoissa ja vanhojen päivityksissä, ja rakentamisen ohjauksessa huomioidaan tulvakorkeudet valtakunnallisen suosituksen mukaisesti.
- Rakennusjärjestyksissä ja rakennusluvan myöntämisissä huomioidaan alimmat rakentamiskorkeudet. Ohjauksessa huomioidaan tulvakorkeudet: 1/100a alueelle ei sijoitu vakituista asutusta eikä 1/250a alueelle vaikeasti evakuoitavia kohteita tai yhteiskunnan toimintojen kannalta merkittäviä rakennuksia.
- Maankäytön suunnittelun tärkeys huomioidaan myös kemikaaleja käsittelevien ja varastoivien kohteiden sijoittamisessa.
|
Vantaanjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2022–2027 [21] |
- Asemakaavassa voidaan antaa määräyksiä hulevesien käsittelystä.
- Tulvariskialueen rakennusjärjestykset sisältävät ajantasaiseen tietoon perustuvat määräykset tulvariskialueelle rakentamisesta.
- Riihimäellä 1/100a tulvariskialueelle ei tule lisää vakituista asutusta, ellei rakentamisen tulvankestävyyttä varmisteta rakennusjärjestyksessä. 1/250a tulvariskialueelle ei tule sijoittaa vaikeasti evakuoitavia kohteita.
|
Kokemäenjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma 2022–2027 [22] |
- Tulvariskien ja alimpien suositeltavien rakentamiskorkeuksien huomioiminen kaavoituksessa ja rakennusluvissa
- Ohjataan rakennusten, niihin liittyvien kulkuväylien ja tulva-alttiiden toimenpiteiden sijoittumista tulvavaara-alueen ulkopuolelle, elleivät tulvariskit ole alueella muuten hallinnassa esimerkiksi tulvasuojelupatojen avulla.
- Valtion ja kuntien tulvariskien hallinnan viranomaiset osallistuvat kaavoitusprosessiin muun muassa antamalla lausuntoja kaavaluonnoksista.
- Kuntakaavoituksessa tulvariskien hallinnan tulee olla tavoitteena ensisijaisesti yleiskaavatasolla ja sen lisäksi toteutusta ohjaavissa asemakaavoissa.
|
Kaupunkisuunnittelun toimijoiden tarkistuslista: Tulvat ja tulvariskien hallinta
Tulvien ja tulvariskienhallinnan huomioimista edistäviä kaupunkisuunnittelun keinoja voidaan tunnistaa seuraavan kysymyslistan avulla.
- Millaisia tulvariskejä alueeseen kohdistuu ja miten ilmastonmuutos vaikuttaa näihin? Onko tulvariskien merkittävyyttä arvioitaessa huomioitu tulvien todennäköisyys ja mahdolliset aiheutuvat vahingot terveydelle, turvallisuudelle, yhteiskunnan tärkeille toiminnoille ja taloudelliselle toiminnalle sekä ympäristölle ja kulttuuriperinnölle?
- Teetä arviot ja tarvittavat mallinnukset: Onko suunnittelussa huomioitu merenpinnan nousu, maan kohoaminen, tuulikartat ja paikallinen aallokko, tulvavaarat ja turvalliset rakentamiskorkeudet?
- Onko kaavoituksessa huomioitu valuma-alueiden mukainen suunnittelu ja maaston muodot?
- Onko rantarakentamisessa huomioitu rannan muodon vaikutus pärskeisiin ja mahdollinen suolavedelle altistuminen?
- Onko huomioitu ja säilytetty mahdollisuuksien mukaan ranta- ja vesikasvillisuus sekä monimuotoisuuden kannalta tärkeät elinympäristöt?
- Onko kaavoituksessa huomioitu tulevan ilmaston vaikutus sadantaan ja kosteuteen?
- Onko huomioitu pienilmasto?
- Onko hulevesisuunnitelmassa mahdollisuudet luontopohjaisille ratkaisuille?
- Onko tehty hulevesien hydrologinen mitoitus ja varattu tarpeeksi tilaa luontopohjaisille ratkaisuille sekä muille suodatus- ja puhdistusratkaisuille? Onko varattu riittävästi tilaa myös lumelle ja säännöstelyaltaille?
- Miten ratkaisut edistävät vesien suojelua?
- Onko hulevesien hallinnassa huomioitu turvallisuus, esteettömyys ja viihtyvyysnäkökulmat?
- Onko korttelialueiden suunnittelussa hyödynnetty viherkerrointa?
-
Laki tulvariskien hallinnasta (620/2010). [Viitattu 22.3.2024]
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20100620
-
Suomen ympäristökeskus. 4.6.2021. Tulvariskien hallinta. Vesi-fi-sivusto. [Viitattu 22.3.2024]
https://www.vesi.fi/vesitieto/tulvariskien-hallinta/
-
Maa- ja metsätalousministeriö. 2012. Tulvariskien hallinnan tavoitteet. Tulvariskien hallinnan koordinaatioryhmä. Muistio 13.4.2012. 2 s. (PDF) [Viitattu 22.3.2024]
https://wwwi9.ymparisto.fi/i9/fi/trhs/materiaalit/Tulvariskien%20hallinnan%20tavoitteet.pdf
-
Maankäyttö- ja rakennuslaki (Alueidenkäyttölaki) (132/1999). [Viitattu 22.3.2024]
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990132
-
Valtioneuvosto. 2017. Valtioneuvoston päätös valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista. 14.12.2017. 12 s
(PDF) [Viitattu 22.3.2024]
https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/VATp%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s14.12.2017_FI.pdf
-
Parjanne, A. & Huokuna, M. (toim.) 2014. Tulviin varautuminen rakentamisessa – opas alimpien rakentamiskorkeuksien määrittämiseksi ranta-alueilla. Suomen ympäristökeskus, Helsinki. Ympäristöopas | 2014. 75 s.
http://hdl.handle.net/10138/135189
-
Parjanne, A. & Marttunen, M. 2021. Luonnonmukaiset tulvariskien hallintaratkaisut Itämeren alueella. Suomen
ympäristökeskuksen raportteja 3/2021, Helsinki. 82 s.
http://hdl.handle.net/10138/325482
-
Ilmastonkestävä kaupunki. 2014. Hulevesien hallintarakenteet ja niiden kunnossapito. 43 s. (PDF) [Viitattu 22.3.2024. Sivu poistettu.]
https://ilmastotyokalut.fi/files/2014/07/3.2.Hulevesien-hallintarakenteet-ja-niiden-kunnossapito_ty%C3%B6kalu.pdf
-
Ilmastonkestävä kaupunki. 2014. Hulevesien mitoitus tontilla (Excel) [Viitattu 22.3.2024. Sivu poistettu.]
https://ilmastotyokalut.fi/files/2014/07/3.2.Hulevesien-mitoitus-tontilla_ty%C3%B6kalu.xls
-
Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteen laitos, ELY-keskukset & Tulvakeskus. Vesi.fi-sivusto. [Viitattu 22.3.2024]
https://www.vesi.fi/
-
Suomen ympäristökeskus. 30.6.2021. Tulvakarttapalvelu. Vesi.fi-sivusto. [Viitattu 22.10.2024]
https://www.vesi.fi/vesitieto/tulvakarttapalvelu/
-
Suomen ympäristökeskus. 14.11.2023. Tulvavaaravyöhykkeet, erikoisskenaariot. [Viitattu 22.3.2024]
https://ckan.ymparisto.fi/dataset/tulvavaaravyohykkeet-erikoisskenaariot
-
Gregow, H., Mäkelä, A., Tuomenvirta, H., Juhola, S., Käyhkö, J., Perrels, A., Kuntsi-Reunanen, E., Mettiäinen, I., Näkkäläjärvi, K., Sorvali, J., Lehtonen, H., Hildén, M., Veijalainen, N., Kuosa, H., Sihvonen, M., Johansson, M., Leijala, U., Ahonen, S., Haapala, J., Korhonen, H., Ollikainen, M., Lilja, S., Ruuhela, R., Särkkä, J. & Siiriä, S.-M., 2021. Ilmastonmuutokseen sopeutumisen ohjauskeinot, kustannukset ja alueelliset ulottuvuudet. Suomen ilmastopaneelin raportti 2/2021. 166 s.
http://hdl.handle.net/10138/341832
-
Suomen ympäristökeskus. 12.6.2023 (Päivitetty). Hydrologiset palvelut. [Viitattu 22.3.2024]
https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Vesi/Hydrologiset_palvelut(55245)
-
Ilmatieteen laitos. Meriveden korkeus. [Viitattu 22.3.2024]
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/vedenkorkeus
-
Ilmatieteen laitos. Avatut tietoaineistot. [Viitattu 22.3.2024]
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/avoin-data-avattavat-aineistot
-
Kahma, K., Pellikka, H., Leinonen, K., Leijala, U., & Johansson, M. 2014. Pitkän aikavälin tulvariskit ja alimmat suo-siteltavat rakentamiskorkeudet Suomen rannikolla. Ilmatieteen laitos, Raportteja 2014:6, Helsinki. 48 s.
http://hdl.handle.net/10138/135226
-
Suomen ympäristökeskus. 21.12.2023 (Päivitetty). Tietopohjaa ilmastoviisaaseen maankäyttöön (TIIMA) [Viitattu 22.3.2024]
https://www.syke.fi/hankkeet/tiima
-
Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteen laitos, ELY-keskukset & Tulvakeskus. Hulevesitulvariskien alustava arviointi. Vesi.fi-sivusto. [Viitattu 22.3.2024]
https://vesi.fi/aineistopankki/hulevesitulvariskien-alustava-arviointi/
-
Höytämö, J., Luoma-aho, M. & Sokka, T. (toim.) & Kymijoen vesistöalueen tulvaryhmä 2015. Kymijoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2016–2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus & Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Raportteja 68/2015. 193 s.
https://vesi.fi/aineistopankki/kymijoen-vesistoalueen-tulvariskien-hallintasuunnitelma-vuosille-2016-2021/
-
Seppälä, R., Suomalainen, M., Mäkäläinen, E. & Torkkel, Milla. 2021. Vantaanjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2022–2027. Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Raportteja 55/2021. 31 s.
https://vesi.fi/aineistopankki/vantaanjoen-vesistoalueen-tulvariskien-hallintasuunnitelma-vuosille-2022-2027/
-
Kokemäenjoen vesistöalueen tulvaryhmä. 2015. Kokemäenjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma. Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Raportteja 104/2015. 178 s. https://vesi.fi/aineistopankki/kokemaenjoen-vesistoalueen-tulvariskien-hallintasuunnitelma-vuosille-2016-2021/
https://vesi.fi/aineistopankki/kokemaenjoen-vesistoalueen-tulvariskien-hallintasuunnitelma-vuosille-2016-2021/
-
Tikkakoski, P., Leppänen, S., Mela, H., Luhtala, S., Hildén, M., Mikkola, M., Kühn, T., Naumanen, H., Ahonen, S., Haapala, A., Lilja, S., Tuomenvirta, H., Drebs, A. & Votsis, A. 2024. Kohti ilmastokestävää kaupunkisuunnittelua: Opas ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen edistämiseen alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa. Suomen ympäristökeskuksen raportteja, 18/2024, Helsinki. 204 s.
http://hdl.handle.net/10138/576343
- Vantaan kaupunki. 2022. Monitavoitearviointi kaupunkisuunnittelussa ja hulevesien hallintavaihtoehtojen arvioinnissa. Kivistön tapaustarkastelu ja suosituksia menetelmän soveltamiseen. Vantaan kaupunki ja Suomen ympäristökeskus. 41 s. (PDF)
- Parjanne, A., Rytkönen, A-M. & Veijalainen, N. 2020. Ilmastonmuutoksen ja vesienhoidon huomioon ottaminen tulvariskien hallinnassa. 30.3.2020. Opas. Suomen ympäristökeskus. 78 s. (PDF) (Oppaassa on kuvattu ilmastonmuutoksen vaikutuksia vesivaroihin ja ehdotettu menettelytapaa niiden huomioimiseksi sekä sopeutumisen edistämiseksi tulvariskien hallinnan suunnittelussa.)
- Mustaniemi, J. 2020. Hulevesikosteikkojen rakentaminen taajama-alueille. Kandidaatintyö. Oulun yliopisto, Teknillinen tiedekunta, Ympäristötekniikka, Oulu. 25 s.
- Ympäristöministeriö. 2015. Ilmastotavoitteita edistävä kaavoitus – Näkökulmia kuntakaavoitukseen. Ympäristöministeriö, Rakennetun ympäristön osasto, Helsinki. Suomen ympäristö 3:2015. 86 s. (Selvityksessä käsitellään ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista teemoittain erimerkkien kanssa.)
- Suomen Kuntaliitto. 2012. Hulevesiopas. Suomen Kuntaliitto, Helsinki. 298 s. (Tietoa hulevesistä ja niiden hallinnan prosesseista)
- Suomen ympäristökeskus: Tulviin varautuminen yhä tärkeämpää. Ympäristöhallinnon verkkopalvelu